Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/movingquest/domains/moving-questions.com/public_html/wp-content/plugins/sfwd-lms/themes/ld30/templates/topic.php on line 71

Bekijk de video voor een demonstratie van deze werkvorm of lees de beschrijving, inclusief variaties, aandachtspunten en tips. Suggesties voor toepassing van deze werkvorm:

selfcoaching

teamcoaching

intervisie

context

Deze werkvorm kun je gebruiken als gespreksleider in veel verschillende contexten. De vragen die je kiest organiseren het gesprek. In de meeste gevallen beantwoord je de vragen pas in tweede instantie. Eerst onderzoek je waarom bepaalde vragen gekozen zijn. Dit levert meestal al voldoende beweging op, het beantwoorden van de vragen is dan niet eens meer nodig.

demonstratie 

beschrijving

1. Neem de vragenkaarten en leg ze kriskras voor je neer. Start met een ongewenste situatie. Dit is de aanleiding om deze werkvorm in te zetten.
2. Laat degene die ‘eigenaar’ is van de ongewenste situatie, drie vragen kiezen die bij die ongewenste situatie horen.
3. Laat daarna drie vragen kiezen die er níet bij horen.
4. De overige kaarten leg je nu aan de kant, die zijn niet meer nodig. Je werkt vanaf hier alleen met de zes gekozen kaarten.
5. Leg de zes gekozen vragen zo neer dat iedereen ze goed kan zien en zorg dat duidelijk is welke bij stap 2 horen en welke bij stap 3. Zoom uit met behulp van de volgende vragen:

    • Hoe zijn de vragen gekozen? Met wat in het achterhoofd?
    • Wat ligt hier? Wat is het verhaal dat hier op tafel ligt?
    • Welk verband zie je tussen de drie vragen die bij stap 2 gekozen zijn? 
    • Welk verband zie je tussen de drie vragen die bij stap 3 gekozen zijn? 
    • En tussen stap 2 en 3?

6. Je onderzoekt dus eerst hoe en welke keuzes er zijn gemaakt. De indeling in de categorieën kun je als hulpmiddel gebruiken, maar staar je er niet blind op. Gebruik je eigen instinct, je ervaring, je kennis, alles wat je hebt, om te kijken wat is nou hier het verband tussen en hoe verhoudt zich dat tot elkaar?
7. Overleg met elkaar wat de meest passende volgorde zou zijn om de vragen te beantwoorden. Beantwoord nu de vragen als dat er nog toe doet.

variaties

  • Als je met meerdere mensen werkt kun je iedereen een vraag laten kiezen. Vervolgens kun je een aantal vragen laten ‘wegstemmen’: welke vragen zijn zonde van de tijd om aandacht aan te besteden? Waarom? De vragen die als eerste weggestemd worden, blijken later vaak van veel waarde te zijn geweest.
  • Je kunt ook starten bij een patroon, in plaats van bij een ongewenste situatie. Dat gaat nooit direct, bij directe interventies gaan patronen ondergronds verder. Je laat dan de vragen kiezen die wel en niet bij het patroon horen. Als het patroon bijvoorbeeld is dat een team het werk steeds nét niet afmaakt, dan kun je de teamleden de vragen laten kiezen die horen bij waarom ze hun werk net niet afmaken en de vragen die daar helemaal niet bij horen.
  • Een andere variant op deze werkvorm, is er een voor groepen waarin je het meer persoonlijk maakt. Ieder kiest zijn eigen vragen. De instructie is dan om één vraag te kiezen zeker aan jou gesteld moet worden. Als je met jou een goed gesprek wilt hebben over wat van belang is in je werk, moet het vooral hierover gaan. En iedereen kiest ook een tweede vraag voor zichzelf. Dit is de vraag wat er niet toe doet. Creëer voldoende ruimte om in tweetallen de vragen te bespreken. In de reflectie vraag je naar de ervaring: ‘hoe was het om dit te doen?’ Wat dit altijd oplevert, is een enorme hoge kwaliteit van verbinding binnen de groep. De groepsleden hebben een heel nieuwe verbinding met elkaar gemaakt en ontdekt dat de wereld misschien een beetje anders in elkaar zit dan ze gedacht hadden. Dit is erg goed startpunt voor verandering. 

aandachtspunten en tips

  • Je kunt nog wat aanvullende instructie geven die gaan over hoe mensen het gesprek het beste kunnen voeren:
    • zorg dat je geïnteresseerd bent, dat je dat ook oprecht voelt;
    • hou je meningen voor je, het gaat niet om meningen;
    • laat het gesprek over jou gaan, niet over anderen.
  • Als je voor de derde variant kiest, geef dan voldoende tijd voor de gesprekken. Drie kwartier is een goede tijdspanne.
  • Bij de derde variant is het voor mensen vaak prettig om het gesprek al wandelend te voeren.

 

jouw ervaring

Heb je ervaring met deze werkvorm? Leuk als je deelt hoe je het gebruikt hebt. En nog leuker als je je eigen variaties en tips toevoegt! Schrijf je reactie in het witte vlak hieronder.

Bepaal zelf of je je naam en eventueel contactgegevens toevoegt maar reacties die te veel naar promotie neigen, zullen worden verwijderd.

 

0 Comments