Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/movingquest/domains/moving-questions.com/public_html/wp-content/plugins/sfwd-lms/themes/ld30/templates/topic.php on line 71

Bekijk de video voor een demonstratie van deze werkvorm of lees de beschrijving, inclusief variaties, aandachtspunten en tips. Suggesties voor toepassing van deze werkvorm:

1-op-1 coaching

teamcoaching

systemisch werk

context

Een heel andere vorm van werken met de kaarten is in een geleide meditatie. Je kunt de meditatie inzetten bij de start van individuele- of een teamcoaching maar om besluitvorming voor te bereiden. De staat waarin je in een goede meditatie terechtkomt is heel geschikt om informatie uit het systemische domein te vinden omdat je verbonden bent met iets anders dan alleen ratio en actie.

demonstratie 

beschrijving

  1. Bereid je voor door twee vragen te kiezen. Dit zijn de vragen die je gebruikt voor de meditatie. 
  2. Breng eerst zelf je aandacht naar jezelf. Naar hoe het nu met jou gaat, naar je ademhaling en naar de rest van je lichaam.
  3. Breng nu degene(n) met wie je de meditatie doet in een ontspannen staat door zijn of haar aandacht naar het lichaam en ademhaling te brengen. Vaak is het behulpzaam om de suggestie te doen de ogen te sluiten.
  4. Zeg dan het volgende:

Ik vraag om je aandacht te richten op jouw specifieke doel van deze meditatie. Op wat jij wilt onderzoeken voor jou.

Gebruik al je zintuigen. Gebruik alles wat er beschikbaar is.

Terwijl je met al je aandacht alleen bij jezelf bent en kunt voelen wat er met jou gebeurt en luistert naar mijn stem en ziet wat er gebeurt, gaat het onderzoek verder. Via de verbinding die jij gemaakt hebt met het grotere. Door deze verbinding heb je toegang tot alles wat bestaat. Toegang tot alle informatie die er is.

Het ontvangen van deze informatie is simpel. Je staat het toe.

<stel vraag 2>

<herhaal vraag 2>

Merk wat er met je gebeurt. Wordt gewaar hoe de informatie voor jou beschikbaar komt. In vorm van een reactie in je lichaam. In vorm van een ademhaling. In vorm van een idee. Misschien zelfs in vorm van een diep, innerlijk besluit. Jij weet dat het waar is. Jij weet dat het klopt. Dit gebruik je om te doen waarvan jij weet dat het goed is.

Je geniet van het weten. Je geniet van dit moment. Zo eenvoudig: jij in verbinding met het grotere. Zo waar. Je hoeft nog niet te weten wat. Je hoeft nog niet te weten hoe. Jouw verbinding is voldoende. Je weet dat jij het vermogen hebt deze verbinding te maken. Altijd.

Met die gedachte sluiten we deze meditatie af. Dankjewel dat jij er bent. Dankjewel voor dit moment.

  1. Sluit af op een manier die het beste past bij dat moment. Bijvoorbeeld door even niets te zeggen, te pauzeren, te vragen naar de ervaring of naar waar de meditatie voor die persoon over ging.

mp3

Als je het lastig vindt om de meditatie zelf uit te spreken of je wilt de meditatie voor jezelf gebruiken, dan kun je onderstaand het mp3 bestand downloaden met de meditatie ingesproken door Siets Bakker.

variaties

  • Als je ervaring hebt met meditaties kun je bij stap 4 de woorden vervangen door taalgebruik dat beter bij jou past.
  • Je kunt de vragen ook expliciet aan iets koppelen. Je zou de eerste vraag bijvoorbeeld aan de persoon zelf kunnen koppelen en de tweede vraag dan aan het systeem waar die persoon bijhoort. Als je de meditatie met bijvoorbeeld een team doet, dan koppel je vraag aan het team.
  • Als de situatie en de omgeving zich ervoor leent, kun je de meditatie afsluiten met een wandelopdracht. Geef de opdracht om in stilte een wandeling van 45 minuten te maken om de meditatie tijd te geven zich te vertalen in gedachten, ideeën en mogelijke actiegerichte stappen.

aandachtspunten en tips

  • Bij stap 4 is het belangrijk dat jij zelf in een volledig ontspannen staat bent. Als je het lastig of raar vindt om de woorden uit te spreken, communiceer je dat ook naar degene(n) met wie je werkt en daar zullen zij op reageren. Bedenk hoe je jezelf toestemming kunt geven om de meditatie te doen. Bijvoorbeeld door af te spreken dat het slechts een experiment is of dat het niet meer dan 5 minuten tijd zal kosten.
  • Er zijn online heel veel meditaties gratis beschikbaar. Luister naar een paar verschillende soorten. Laat je door deze meditaties inspireren om je eigen stem en vorm te vinden.
  • In de video die bij deze beschrijving hoort, is een meditatie met voorbeeldvragen opgenomen. In de online omgeving vindt je tevens de audio-opname van de meditatie. Je kunt deze gebruiken om de meditatie af te spelen in plaats van zelf te leiden.

jouw ervaring

Heb je ervaring met deze werkvorm? Leuk als je deelt hoe je het gebruikt hebt. En nog leuker als je je eigen variaties en tips toevoegt! Schrijf je reactie in het witte vlak hieronder.

Bepaal zelf of je je naam en eventueel contactgegevens toevoegt maar reacties die te veel naar promotie neigen, zullen worden verwijderd.

 

1 Comment