Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/movingquest/domains/moving-questions.com/public_html/wp-content/plugins/sfwd-lms/themes/ld30/templates/topic.php on line 71

Bekijk de video voor een demonstratie van deze werkvorm of lees de beschrijving, inclusief variaties, aandachtspunten en tips. Suggesties voor toepassing van deze werkvorm:

teamcoaching

intervisie

probleem analyse

creatief proces

context

In de klassiek Franse keuken bestaat er zoiets als basissauzen. Dit zijn de sauzen waar alle andere sauzen afgeleiden van zijn. Kaassaus is een afgeleide van bechamelsaus. Ravigotesaus is een afgeleide van mayonaise. De werkvorm in deze beschrijving is een basisvorm. Veel andere werkvormen zijn op een of andere manier varianten van deze vorm. Het gaat om hoe vragen gekozen worden en op welke manier ze beantwoord worden.

demonstratie

beschrijving

  1. Vertel in 2-3 zinnen waar het over gaat.
  2. Ieder die meedoet heeft een set Rake Vragen en kiest uit de eigen set 3 tot 5 vragen die van toepassing zijn op de casus.
  3. Bespreek de gekozen vragen met behulp van deze vragen:
    • Welke overeenkomsten zijn er tussen de gekozen vragen? Wat is de samenhang?
    • Uit welke categorie komen de meeste vragen? Welke betekenis geef je dat?
    • Welke vragen resoneren het meeste bij degene die de casus inbracht?
    • Welke vraag zouden de anderen echt graag stellen? Stel deze vraag als je hier toestemming voor krijgt.
  4. Eindig met oplossingsgerichte- of actiegerichte vragen: hoe is de casus nu anders en wat is de volgende stap?

variaties

  • Alle aanwezigen beantwoorden álle vragen (de antwoorden moeten worden opgeschreven). Vergelijk de antwoorden die gegeven zijn.
  • Bespreek hoe de antwoorden verklaren dat de casus eigenlijk ergens een supergoede oplossing voor is.
  • Degene die de casus inbrengt doet niet actief mee. De anderen kiezen vragen en vertellen hardop waarom ze deze vragen kiezen. De casusinbrenger moet ondertussen goed letten op zijn/haar eigen reacties en emoties. Nadat alle vragen gekozen zijn, vertelt hij/zij over wat er gebeurde in zijn/haar lichaam bij het luisteren naar het gesprek. Daarna ga je verder met stap 3.

aandachtspunten en tips

  • Over het algemeen vertellen mensen veel meer dan nodig is over een casus die ze inbrengen. Behalve dat het meer tijd kost dan nodig is, is er nog een ander belangrijk nadeel: hoe meer je inhoudelijk weet over de situatie, hoe moeilijker het is om uit te zoomen. Houd de beschrijving daarom echt kort. Je kunt ook een timer gebruiken. Zet de timer op 90 seconden. Het voordeel is ook dat degene die de casus inbrengt, echt moet wegen wat het belangrijkste is om te vertellen.
  • Houd je niet aan het plan. Als er tijdens het gesprek iets interessants gebeurt, gebruik dat dan om een volgende stap te zetten. De werkvorm is juist bedoeld om iets interessants te veroorzaken!
  • Wees precies voor je begint: wat is je belang, wat is je doel? Ben je bereid deze ondergeschikt te maken aan het proces dat deze werkvorm veroorzaakt? Als je hier niet toe bereid bent dan zul je merken dat je snel oordelen hebt over de vragen en de antwoorden, er kan dan niet zo veel nieuws en interessants gebeuren. Organiseer jezelf zó dat je bereid bent verrast te worden en besluit om na deze werkvorm weer aan je belangen en doelen te denken.

jouw ervaring

Heb je ervaring met deze werkvorm? Leuk als je deelt hoe je het gebruikt hebt. En nog leuker als je je eigen variaties en tips toevoegt! Schrijf je reactie in het witte vlak hieronder.

Bepaal zelf of je je naam en eventueel contactgegevens toevoegt maar reacties die te veel naar promotie neigen, zullen worden verwijderd.

 

0 Comments