Bekijk de video voor een demonstratie van deze werkvorm of lees de beschrijving, inclusief variaties, aandachtspunten en tips. Suggesties voor toepassing van deze werkvorm:

1-op-1 coaching

teamcoaching

besluit vorming

systemisch werk

context

Systemisch werk wordt veel toegepast in organisatie- en leiderschapsontwikkeling. Meestal in de vorm van opstellingen of uitleg over de theoretische concepten erachter. Maar het kan ook eenvoudiger: via een vraag. Daar leent deze werkvorm zich heel goed voor. Gebruik deze werkvorm ook als je een proces of gesprek op gang wilt brengen met een persoon of team, maar je hebt het gevoel dat het nog niet veilig genoeg is om stappen te zetten. Dan is deze werkvorm een vriendelijke, uitnodigende aanloop.

demonstratie 

beschrijving

  1. Spreid de kaarten voor je uit. Zorg dat de kaarten willekeurig door elkaar heen liggen.
  2. Kies de drie beste vragen die er zijn. Alleen de drie allerbeste vragen mogen overblijven.
  3. Als je de drie beste vragen hebt, kun je er mee gaan spelen. Bijvoorbeeld door:
    • te vragen wat het betekent dat dit de allerbeste vragen zijn;
    • te vragen wat ze met deze vragen gaan doen;
    • te bepalen wanneer elk van de vragen gesteld had moeten worden maar niet gesteld is;
    • te bespreken of de vragen beantwoord moeten worden en hoe dan;
    • iets uit te leggen over wat de systemische betekenis van de vragen is (als je systemische kennis hebt).
  4. Eindig met de volgende vragen:
    • Wat is het allerslechtste dat je zou kunnen gaan doen?
    • Wat is het allerbeste dat je zou kunnen gaan doen?

variaties

  • Als je de top drie te pakken hebt, zou je nóg een stap verder kunnen gaan en uit de top drie de állerbeste vraag kunnen laten kiezen. De focus ligt vervolgens natuurlijk op waaròm zou dit de allerbeste vraag zijn. Je kunt deze allerbeste vraag een lens laten zijn waardoor je, samen met degene(n) met wie je werkt, naar eerder besproken, bekende situaties kijkt. Wat wordt er nu zichtbaar? Welke patronen kun je samen benoemen?
  • De ‘beste vragen’ is natuurlijk relatief. Wat het beste is kun je relateren aan ‘dit moment’ of in z’n algemeenheid. Of omdat je die vragen nog nooit eerder gesteld hebt of om een andere reden. Definieer wat de beste zijn alleen dan, wanneer degene(n) met wie je werkt, het nodig heeft om verder te kunnen. Je kunt er later altijd zelf nog naar vragen.
  • Als je met meerdere mensen tegelijk werkt, zou je één iemand een vetorecht kunnen geven. De dynamieken in de groep worden via het vetorecht direct zichtbaar. Afhankelijk van de aanleiding en het doel kun je ervoor kiezen om de hoogste in de hiërarchie, degene met de hoogste anciënniteit, de informele leider of juist précies omgekeerd, deze bijzondere positie te geven.

aandachtspunten en tips

  • Deze werkvorm gaat over hardop denken. Hoe kies je? Welke afwegingen heb je? Waar denk je aan bij een bepaalde vraag? Welke oordelen en normen klinken door? Maak het leuk en interessant om deze gedachten hardop met elkaar te delen.
  • Als je deze werkvorm gebruikt om de veiligheid te vergroten, raak de kaarten zelf dan niet meer aan zodra je gestart bent. Geef degene(n) met wie je werkt, volledige controle over welke kaarten op welke plek liggen.
  • De opdracht om voor de beste vragen te kiezen, kan verschillende effecten hebben. In een competitieve omgeving of bij mensen die graag willen winnen, gebeurt er iets anders dan bij mensen die het graag goed willen doen. Gebruik het effect als inhoud voor je bespreking en verbind het met wat er op dat moment gaande is bij die persoon, het team of de organisatie waarmee je werkt. 

jouw ervaring

Heb je ervaring met deze werkvorm? Leuk als je deelt hoe je het gebruikt hebt. En nog leuker als je je eigen variaties en tips toevoegt! Schrijf je reactie in het witte vlak hieronder.

Bepaal zelf of je je naam en eventueel contactgegevens toevoegt maar reacties die te veel naar promotie neigen, zullen worden verwijderd.

 

0 Comments