Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/movingquest/domains/moving-questions.com/public_html/wp-content/plugins/sfwd-lms/themes/ld30/templates/topic.php on line 71

Bekijk de video voor een demonstratie van deze werkvorm of lees de beschrijving, inclusief variaties, aandachtspunten en tips. Suggesties voor toepassing van deze werkvorm:

teamcoaching

intervisie

persoonlijke ontwikkeling

creatief proces

context

Werk je wel eens met het in kaart brengen van krachtenvelden? Dan spreekt deze werkvorm je misschien aan want het is te gebruiken in al die situaties waarin je ook een krachtenveldanalyse zou gaan maken. Je brengt het ‘veld’ rondom een situatie in beeld waarbij je niet alleen kijkt naar de onderlinge relaties maar ook naar het geheel. Door naar dit beeld te kijken, kunnen nieuwe inzichten en oplossingen gevonden worden en je kunt bijvoorbeeld de impact van een gekozen oplossing testen.
Je kunt dit doen in alle vormen van coaching, probleemanalyse en mediation.

demonstratie 

beschrijving

  1. Zorg dat de kaarten willekeurig door elkaar heen liggen.
  2. Geef iedere aanwezige 4 willekeurige kaarten. Laat dus het toeval bepalen wie welke vragen krijgt.
  3. Ga in gesprek over wat jullie bezighoudt. Bij een teamcoaching kan dit een teamprobleem zijn of een bespreking over hoe iets aan te pakken. Bij een intervisie kunnen dit ieders persoonlijke leervragen zijn.
  4. Stop het gesprek als alle inhoud op tafel ligt, als je met elkaar het gevoel hebt ‘dit is het wel’.
  5. Ieder kiest een van zijn eigen vragen en brengt die het gesprek in.
  6. Ga verder met het gesprek met behulp van de vragen. Laat de vragen dienen als een interviewer of informatiebron.
  7. Herhaal stap 4 tot en met 6 enkele keren.
  8. Sluit af door iedere aanwezige te laten vertellen wat er nu veranderd is.

variaties

  • Je kunt de vragen in verschillende rondes inbrengen. Spreek bijvoorbeeld af dat in de eerste ronde de vraag over de oorzaak gaat, en in de tweede ronde over een oplossingsrichting. Of spreek af dat de vraag in de eerste ronde gericht is op de persoon en in de tweede ronde op het grotere systeem dat de persoon vertegenwoordigt door zijn/haar aanwezigheid.
  • Als ieder een eigen persoonlijke situatie heeft ingebracht, zou je een vorm op eenendertigen kunnen gebruiken. Leg dan 4 extra kaarten in het midden van de tafel. Het doel is dat je eindigt met de best mogelijke vragen voor jouw eigen situatie. De vraag waar je het minste aan hebt, leg je in het midden. Neem in ruil hiervoor de beste vraag terug. Als je tevreden bent, dan pas je. Het gaat net zo lang door tot iedereen gepast heeft. Vertel dan waarom jij juist die vragen gekozen hebt.
  • Je kunt ook afsluiten met een antwoord. Geef antwoord op een vraag die aan een ander gesteld is. Jij antwoordt dus over iets wat niet van jou is.

aandachtspunten en tips

  • Je gebruikt alleen informatie in stap 3 die ‘aan’ staan. Situaties die je kunt voelen, waar je nu mee bezig bent of last van hebt. Dus niet wat je gepland hebt of afgesproken. Als iets ‘aan’ staat, of actueel is, dan is er veel meer informatie beschikbaar om mee te werken.
  • Breng niet te veel vragen tegelijk in, dat zorgt alleen maar voor verwarring. Als iemand een vraag neerlegt en je ziet een verband met een van jouw vragen, dan is het wel zinvol om die in te brengen.
  • Breng een twist in het gesprek als er een oppepper nodig is. Spreek bijvoorbeeld af om de vragen in rijm te beantwoorden. Of maak briefjes met woorden (voorbeeldwoorden: discipline, koffer, honderd, paard enzovoorts), trek blind een van de briefjes en verwerk dat woord in je antwoord.

jouw ervaring

Heb je ervaring met deze werkvorm? Leuk als je deelt hoe je het gebruikt hebt. En nog leuker als je je eigen variaties en tips toevoegt! Schrijf je reactie in het witte vlak hieronder.

Bepaal zelf of je je naam en eventueel contactgegevens toevoegt maar reacties die te veel naar promotie neigen, zullen worden verwijderd.

 

0 Comments